بلاگ

بازاریابی اومنی چنل omnichannel یا همه کاناله چیست؟

بازاریابی اومنی چنل

بازاریابی اومنی چنل یا همه‌ کاناله (که به آن بازاریابی بین کانالی نیز گفته می‌شود) بر ارائه یک تجربه مشتری منسجم، برندسازی‌شده و شخصی‌سازی‌شده در چندین کانال، از جمله تجربه درون فروشگاهی برای کسانی که فروشگاه‌های فیزیکی دارند، متمرکز است.

با استفاده از استراتژی بازاریابی چندکاناله، کسب و کار شما می‌تواند تبلیغاتی را در مقابل افراد برای محصولاتی که با علایق و سابقه خرید آنها مرتبط است، قرار دهد و فرآیندهای فروش کسب و کار به کسب و کار را کوتاه کند. تطبیق مشتریان بالقوه با محصولات و پیشنهادات مناسب، احتمال تبدیل را بیشتر کرده و کارایی هزینه‌های تبلیغاتی شما را افزایش می‌دهد.

بازاریابی همه کاناله چه تفاوتی با بازاریابی چند کاناله دارد؟

احتمالاً شما در حال حاضر از چندین کانال در استراتژی بازاریابی خود استفاده می‌کنید. اگر هنوز به کمپین‌های تک کاناله متکی هستید، اولین وظیفه شما این خواهد بود که از کانال‌های بیشتری استفاده کنید.

بازاریابی چندکاناله با رویکرد همه‌کاناله از این نظر متفاوت است که کانال‌های شما در آن ادغام می‌شوند و با هم کار می‌کنند تا یک تجربه منسجم و یکپارچه ارائه دهند، صرف نظر از اینکه فرد در کجای مسیر مشتری قرار دارد.

در بازاریابی چندکاناله، هر کانال ممکن است مستقل از کانال‌های دیگر عمل کند. شما ممکن است برای هر کانال یک بخش بازاریابی جداگانه داشته باشید و بازگشت سرمایه (ROI) هر یک را به صورت جداگانه محاسبه کنید. کمپین‌ها ممکن است کمپین‌های غیرمرتبط‌تری باشند که هر کدام سفر مشتری منحصر به فرد خود را دارند. یک مشتری می‌تواند با هر یک از این کانال‌ها تعامل داشته باشد و طوری با او رفتار شود که انگار اولین بار است که با شما تعامل دارد.

از سوی دیگر، بازاریابی چندکاناله به ادغام و ترکیب استراتژی‌های بازاریابی شما در چندین کانال اشاره دارد که منجر به تجربه بهتر مشتری می‌شود.

با یک استراتژی چندکاناله موفق، مشتری که سفر خرید خود را از طریق یک تبلیغ PPC آغاز می‌کند، اما پس از بازدید از فروشگاه آنلاین شما خریدی انجام نمی‌دهد، بر اساس سطح اولیه تعامل خود، از طریق کانال‌های دیگر درگیر خواهد شد و تجربه‌ای مداوم خواهد داشت.

این می‌تواند به معنای دیدن تبلیغات نمایشی یا رسانه‌های اجتماعی مرتبط با خریدار جدید، ارسال اعلان‌ها هنگام بازگشت به سایت شما، تبلیغات ویدیویی هدفمند یا پیشنهادات ویژه فروشگاه مرتبط با آنها باشد.

بیشتر ما به نوعی نمونه‌هایی از بازاریابی اومنی چنل را تجربه کرده‌ایم.

فرض کنید روی یک تبلیغ در رسانه‌های اجتماعی کلیک می‌کنید، سپس از طریق یک پنجره بازشو در وب‌سایت فروشگاه برای دریافت کوپن ثبت‌نام می‌کنید. اگر محصول را خریداری نکنید، ممکن است یک ایمیل حاوی پیشنهاد تخفیف برای شما ارسال شود یا ممکن است همچنان تبلیغات نمایشی آن محصول را در سایر کانال‌های دیجیتال مشاهده کنید.

اگر تصمیم به خرید بگیرید، احتمالاً ایمیلی حاوی پیشنهاداتی برای محصولات مرتبط و اطلاعیه‌های فروش آینده دریافت خواهید کرد. حتی اگر فروشگاه دارای شعبه‌های فیزیکی باشد، ممکن است یک کارت پستال یا کاتالوگ از طریق پست دریافت کنید که شما را به خرید حضوری دعوت می‌کند.

این یک تجربه اومنی چنل است. می‌تواند ترکیبی از بازاریابی آنلاین و آفلاین را شامل شود و چندین نقطه تماس را در بر می‌گیرد.

پیچیده به نظر می‌رسد؟ خبر خوب این است که لازم نیست پول زیادی خرج کنید یا یک تیم کامل را برای ایجاد یک استراتژی بازاریابی چندکاناله، کارآمد و در عین حال کم‌هزینه برای فروشگاه خود اختصاص دهید.

مزایای بازاریابی چندکاناله برای کسب و کارها و مشتریان

یک استراتژی بازاریابی چندکاناله (اومنی چنل) مزایای متعددی نسبت به بازاریابی چندکاناله (multichannel) برای کسب و کار شما و مشتریانتان ارائه می‌دهد. در اینجا به مهمترین آنها اشاره می‌کنیم:

از نظر هزینه به صرفه‌تر است

برای کسب و کارها، بازاریابی چندکاناله به دلیل کارآمدتر بودن، باعث صرفه‌جویی در هزینه‌ها می‌شود. به جای ایجاد کمپین‌های جداگانه برای ایمیل، رسانه‌های اجتماعی، پست مستقیم و PPC، می‌توانید فقط یک کمپین ایجاد کنید و از آن در کانال‌های مختلف آفلاین و آنلاین خود استفاده کنید.

اما چیزی بیش از یک کمپین دیگر، شما از اتوماسیون بازاریابی واکنش‌گرا استفاده خواهید کرد که بر اساس نحوه تعامل مشتریان فعلی و بالقوه با بازاریابی شما واکنش نشان می‌دهد.

به جای اینکه مجبور باشید مدام کمپین‌های جدید ایجاد کنید، یک رویکرد چندکاناله به دنبال ایجاد مجموعه‌ای از پیشنهادات ممکن بسته به موقعیت است.

دو مشتری بالقوه را تصور کنید که یک تبلیغ نمایشی مشابه را می‌بینند. یکی از آنها خرید می‌کند و اتوماسیون بازاریابی شما یک پیشنهاد ویژه برای اولین خرید آنها ارسال می‌کند، به این امید که آنها را به مشتری دائمی تبدیل کند.

شخص دیگر خرید نمی‌کند، اما رفتارش نشان می‌دهد که علاقه زیادی به خرید دارد. او پیام‌های بازاریابی دریافت می‌کند که سعی دارند او را به خرید مجدد ترغیب کنند.

شما فقط باید یک بار این نوع ابزارهای بازاریابی اومنی چنل را ایجاد کنید، و سپس سیستم اتوماسیون شما بسته به اینکه مشتری در کجای مسیر خرید خود قرار دارد، از آنها استفاده خواهد کرد. راه‌اندازی آن زمان‌بر است، اما پس از اجرا، یک استراتژی چندکاناله به طور قابل توجهی در زمان صرفه‌جویی می‌کند.

منجر به تجربیات بهتر مشتری می‌شود

وقتی مشتری احساس کند که او را می‌شناسید و مثل یک غریبه نیست، ابزارهای اتوماسیون بازاریابی شما با جایگاه او در مسیر خرید ارتباط برقرار می‌کنند. یک تجربه چندکاناله مرتبط‌تر و به‌موقع‌تر است و با انتظارات مشتری همسو می‌شود.

این باعث صرفه‌جویی در وقت مشتری می‌شود، به او کمک می‌کند سریع‌تر تصمیم بگیرد و سردرگمی را کاهش می‌دهد.

به شما کمک می‌کند تا خدمات بهتری به مشتریان ارائه دهید

وقتی مشتریان به کمک نیاز دارند، رویکرد چندکاناله به تیم خدمات مشتری شما این امکان را می‌دهد که درباره هر فرد اطلاعات بیشتری کسب کنند تا مجبور نباشند مانند دیگران با او صحبت کنند. آنها می‌توانند سریع‌تر به سرعت برسند، زمان زیادی را برای شروع از صفر تلف نکنند و مکالمه‌ای مرتبط‌تر و هوشمندانه‌تر داشته باشند.

چگونه استراتژی بازاریابی همه کاناله خود را ایجاد کنید

در ادامه یک راهنمای گام به گام برای تدوین یک استراتژی بازاریابی اومنی چنل ارائه شده است که بودجه شما را به شدت کاهش نمی‌دهد.

ادغام یک کانال در یک زمان

هیچ راهی برای شروع انجام همه کارها به طور همزمان وجود ندارد و خوشبختانه نیازی هم به این کار ندارید. بازاریابی چندکاناله در مورد دستیابی به پایگاه مشتریان شما با یک پیام ثابت در بیش از یک مکان است.

با غالب‌ترین کانال خود شروع کنید و سپس اولین کانالی را که می‌خواهید با آن ادغام شود، شناسایی کنید. با اضافه کردن کانال‌های بیشتر، ابزارهای اتوماسیون بازاریابی مورد نیاز خود را که به نرم‌افزار مدیریت ارتباط با مشتری (CRM) شما کمک می‌کند تا با تمام کانال‌های آنلاین و آفلاین شما، از جمله فروشگاه فیزیکی، ارتباط برقرار کند، تهیه کنید.

پیام‌های بازاریابی خود را هدفمند کنید

هدف قرار دادن تبلیغات شما برای بخش‌هایی از مخاطبان که به احتمال زیاد محصولات شما را خریداری می‌کنند، بخش مهمی از تدوین یک استراتژی بازاریابی همه‌کاره خوب است.

اگر مدتی است که فروشگاه خود را اداره می‌کنید و از قبل لیستی از مشتریان دارید، می‌توانید با توزیع یک نظرسنجی اطلاعات بیشتری در مورد آنها کسب کنید. اگر مشتریان شما نظرات خود را ثبت کرده‌اند، می‌توانید آنها را بخوانید تا جزئیات جمعیت‌شناختی را جمع‌آوری کنید و از نحوه استفاده مشتریان از محصولات خود ایده بگیرید. همچنین می‌توانید از آدرس‌های ایمیل برای ایجاد بخش‌های مخاطبان مشابه در پلتفرم‌های تبلیغاتی مختلف استفاده کنید. درباره گسترش مخاطبان خود با یادگیری از داده‌های مشتریان موجود بیشتر بخوانید .

اولویت‌بندی بازاریابی در طول سفر مشتری

سفر مشتری از زمانی شروع می‌شود که کسی برای اولین بار کسب و کار شما را کشف می‌کند و با وفاداری مادام العمر به پایان می‌رسد. در زیر پنج مرحله از چرخه عمر مشتری و برخی از روش‌های محبوب برای دستیابی به خریداران در هر یک از آنها با استفاده از فرآیندهای بازاریابی omnichannel آورده شده است.

۱. دسترسی

در اینجا، یک خریدار به دنبال یک محصول خاص یا راه حلی برای یک مشکل است. این زمان مناسبی برای شماست تا آن خریدار را از برند خود آگاه کنید. مشتری ممکن است در حال مقایسه محصولات، خواندن نظرات یا صرفاً تلاش برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد اینکه آیا یک محصول برای او مناسب است یا خیر، باشد.

راه‌هایی که می‌توانید در این مرحله به مشتری دسترسی پیدا کنید شامل بهینه‌سازی موتور جستجو (سئو)، فهرست‌های خرید گوگل ، تبلیغات جستجوی پولی و فروش اجتماعی است . بر اساس نحوه تعامل خریدار با این کانال‌ها، می‌توانید شروع به ارائه تجربیات مشتری اومنی چنل کنید. و کلید بسیاری از این استراتژی‌ها، بازاریابی محتوای تجارت الکترونیک هدفمند است .

۲. جدذب مشتری

جذب مشتری زمانی اتفاق می‌افتد که شخصی از وب‌سایت شما بازدید می‌کند، در خبرنامه شما ثبت‌نام می‌کند، با چت‌بات شما تعامل می‌کند، از طریق تلفن یا ایمیل با شرکت شما ارتباط برقرار می‌کند یا از یک فروشگاه فیزیکی بازدید می‌کند. آنها هنوز خریدی انجام نداده‌اند، اما در حال بررسی کسب‌وکار شما و جمع‌آوری اطلاعات بیشتر هستند.

در طول مرحله جذب، شما این شانس را دارید که به جمع‌آوری داده‌های مشتری ادامه دهید و از آن برای ارائه یک تجربه اومنی چنل برای هر بخش از مخاطبان هدف خود استفاده کنید.

یک ابزار کلیدی بازاریابی برای این کار، تگ ردیابی در وب‌سایت شماست که به شما امکان می‌دهد از طریق کانال‌های مختلف، آنها را مجدداً بازاریابی کنید و تبلیغات خود را بر اساس محصولاتی که مشاهده کرده‌اند و سایر رفتارهای درون سایت، سفارشی‌سازی کنید. برخی از راه‌هایی که می‌توانید از بازاریابی مجدد استفاده کنید، از طریق تبلیغات رسانه‌های اجتماعی ، تبلیغات نمایشی و ایمیل‌های سبد خرید رها شده است .

۳. تبدیل

وقتی کسی از طریق خرید آنلاین یا حضوری خرید می‌کند، به مشتری شما تبدیل شده است. یک تجربه مشتری چندکاناله باعث می‌شود که آنها احساس ارزشمندی و شناخته شدن کنند. این می‌تواند شامل ایمیل، اعلان‌های فوری یا فرصت‌های بیشتر در فروشگاه باشد، اگر فروشگاه فیزیکی دارید.

۴. حفظ مشتری

شما می‌خواهید مشتریانتان بارها و بارها برای خریدهای بیشتر به شما مراجعه کنند. بازاریابی اومنی چنل موفقیت شما را در حفظ مشتری و گسترش پایگاه مشتریانتان افزایش می‌دهد.

حفظ مشتری نه تنها بازگشت سرمایه بهتری را به همراه دارد، بلکه پرورش مشتریان دائمی باعث ایجاد وفاداری به برند می‌شود – و مشتریان وفادار شما از طریق نظرات خود و معرفی محصولات شما به دوستان و خانواده‌شان، بزرگترین طرفداران شما خواهند بود.

در این مرحله از سفر مشتری، باید از داده‌های رو به رشد مشتری خود برای ایجاد تجربه تبدیل استفاده کنید. می‌توانید با استفاده از ایمیل‌های پیگیری شامل توصیه‌های محصول دیگر یا تخفیف‌های ویژه مرتبط با سابقه خرید آنها، برای مشتریان خود بازاریابی کنید، برای آنها درخواست بررسی یا نظرسنجی بازخورد ارسال کنید، یک برنامه وفاداری ارائه دهید و پشتیبانی عالی از مشتری ارائه دهید.

۵. وفاداری

رضایت مشتری منجر به وفاداری مشتری می‌شود. اما نمی‌توانید آن را تنظیم کنید و فراموش کنید.

برای تقویت وفاداری به برند خود، می‌توانید در نظر بگیرید که چه چیزی می‌توانید به مشتریان باارزش خود ارائه دهید. با افزونه WooCommerce Memberships ، می‌توانید به مشتریان VIP خود اجازه دهید به مزایای ویژه‌ای که بقیه ندارند، دسترسی داشته باشند. به آنها محصولات رایگان ، دعوت‌نامه‌های ویژه برای رویدادهای فروشگاهی یا آنلاین و ارسال سریع رایگان با هر خرید ارائه دهید.

با رشد کسب و کار شما، مهم است که مطمئن شوید وب‌سایت شما با سرعت رشد می‌کند. با Woo، فروشگاه‌های با حجم فروش بالا ممکن است واجد شرایط Woo Enterprise باشند، برنامه‌ای که برای کسب و کارهای بزرگ طراحی شده است. این برنامه مزایای منحصر به فردی از جمله پشتیبانی اختصاصی و افزونه‌های تخفیف‌دار ارائه می‌دهد. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد Woo Enterprise با تیم ما تماس بگیرید.

مشخص کنید کدام پلتفرم‌های تبلیغاتی برای استراتژی اومنی چنل شما مناسب هستند

اگر با بودجه‌ی کمی کار می‌کنید، ممکن است بخواهید هنگام تدوین برنامه‌ی بازاریابی چندکاناله خود، در انتخاب پلتفرم‌های بازاریابی که می‌خواهید روی آن‌ها تمرکز کنید، گزینشی عمل کنید. ابتدا روش‌های تبلیغاتی کم‌هزینه را انتخاب کنید، سپس با افزایش بودجه، پلتفرم‌های تبلیغاتی پرهزینه‌تر را انتخاب کنید.

هدف، ایجاد نقاط تماس متعدد در کانال‌های متعدد است که تجربه مشتری ثابتی را ارائه می‌دهند.

روش‌های بازاریابی کم‌هزینه عبارتند از:

روی سئوی سایت خود تمرکز کنید. هدف شما بهینه‌سازی سایتتان است تا جذاب‌ترین صفحات، صفحات محصول و پست‌های وبلاگ شما در نتایج جستجو رتبه خوبی کسب کنند و مشتریان راحت‌تر شما را پیدا کنند. اگر خودتان این کار را انجام می‌دهید، تنها هزینه، وقت شماست.

سپس، از داده‌های مشتری که از گوگل آنالیتیکس و سایر ابزارهای بازاریابی به دست می‌آورید، برای بهبود تلاش‌های بازاریابی اومنی چنل خود استفاده کنید

خرید گوگل

گوگل شاپینگ (Google Shopping) فرصت عالی دیگری برای نمایش محصولات شما در میان افرادی است که به دنبال شما می‌گردند. فهرست‌های گوگل شاپینگ رایگان هستند، بنابراین دلیلی برای عدم نمایش محصولات شما وجود ندارد. اگرچه تبلیغات پولی گوگل شاپینگ در بالای فهرست‌های رایگان نمایش داده می‌شوند، اما نمایش در نتایج ارگانیک خرید همچنان می‌تواند عامل مهمی در افزایش فروش باشد.

می‌توانید فید محصولات گوگل خود را به صورت دستی تنظیم کنید یا افزونه‌ی Google Listings & Ads را نصب کنید .

بازاریابی ایمیلی

اگر از قبل لیستی از مشتریان مشترک دارید، می‌توانید مستقیماً از طریق ایمیل با آنها بازاریابی کنید. یکی از گزینه‌های عالی MailPoet است که با در نظر گرفتن فروشگاه‌های ووکامرس ساخته شده است و مزیت اضافه‌ای از جمله ایمیل‌های خودکار را در سطح رایگان دارد.

با سرویس‌هایی مانند MailPoet، می‌توانید یک سری ایمیل خوشامدگویی برای مشترکین جدید، توصیه‌های محصول بر اساس خریدهای قبلی، ایمیل‌های سبد خرید رها شده برای افرادی که اقلامی را در سبد خرید خود باقی گذاشته‌اند، اطلاعیه‌های فروش و سایر استراتژی‌های بازاریابی چندکاناله ارسال کنید.

برنامه‌های هدیه و پاداش به مشتری

با یک برنامه پاداش، مشتریان را به خرید بیشتر تشویق کنید. با افزونه امتیاز و پاداش ووکامرس ، می‌توانید تعیین کنید که مشتریان به ازای هر دلار خرید، چند امتیاز می‌توانند کسب کنند و برای دریافت پاداش، چند امتیاز لازم است.

این مشتریان می‌توانند یک کمپین بازاریابی اومنی چنل متناسب با خودشان، حتی در کانال‌های دیگر و دستگاه‌های مختلف، دریافت کنند. تصور کنید که یک عضو پاداش، تبلیغی نمایشی را می‌بیند که به او می‌گوید چند امتیاز دارد و راه‌هایی برای استفاده از آنها پیشنهاد می‌دهد. این نمونه‌ای از یک تجربه چندکاناله است.

خدمات مشتری

هر نقطه تماس با مشتریان یک فرصت بازاریابی است. به جای اینکه به خدمات مشتری صرفاً به عنوان مدیریت سوالات و شکایات نگاه کنید، آن را به عنوان فرصتی برای ایجاد طرفداران وفادار در نظر بگیرید.

با رویکرد بازاریابی چندکاناله، تیم خدمات مشتری شما قادر خواهد بود سابقه تعامل و خریدهای مشتری و همچنین تعاملات گذشته با تیم شما را مشاهده کند. و هنگامی که این قابلیت را به حداکثر پتانسیل خود برسانید، می‌توانید صرف نظر از اینکه از کدام کانال خدمات مشتری استفاده می‌کنند، چه پیامک، چت‌بات، تلفن، ایمیل یا حتی حضوری در فروشگاه، یک تجربه یکپارچه ارائه دهید.

استفاده از یک ابزار مدیریت ارتباط با مشتری (CRM) می‌تواند به روان و آسان شدن خدمات مشتری کمک کند. یک پورتال پشتیبانی راه‌اندازی کنید، تیکت‌ها را پیگیری و مدیریت کنید و موارد دیگر را مستقیماً از فروشگاه WooCommerce خود انجام دهید. نیازی به ورود به یک سایت CRM شخص ثالث برای مدیریت مشتریان خود نیست – می‌توانید همه این کارها را از داخل ناحیه مدیریت وردپرس خود انجام دهید.

رسانه‌های اجتماعی ارگانیک

با وجود این همه رقیب، جلب توجه ارگانیک در رسانه‌های اجتماعی می‌تواند دشوار باشد، اما چند گزینه خوب برای بازاریابی رایگان وجود دارد که می‌توانند کاملاً مؤثر باشند. شما می‌توانید:

  • یک گروه فیسبوک برای کسب و کار خود ایجاد کنید
  • مرتباً در تمام کانال‌های رسانه‌های اجتماعی خود پست بگذارید و تعامل داشته باشید

روش‌های بازاریابی با هزینه بالاتر عبارتند از:

اگر می‌خواهید در نتایج جستجوی ارگانیک بالاتر از بقیه ظاهر شوید یا در حین بهبود سئوی خود، ترافیک فوری ایجاد کنید، تبلیغات جستجوی پولی راه حل مناسبی هستند. همچنین باید مطمئن شوید که صفحه فرود محصول شما با موبایل سازگار است، سریع بارگیری می‌شود و محتوای متن تبلیغ شما را منعکس می‌کند.

با ابزارهای بازاریابی مجدد، جستجوی پولی می‌تواند به منبع ارزشمندی از داده‌های مشتری تبدیل شود که می‌توانید از آن برای اجرای استراتژی بازاریابی اومنی چنل خود استفاده کنید.

استفاده از تبلیغات گوگل

مانند جستجو، می‌توانید برای قرار گرفتن بهتر در نتایج خرید گوگل، هزینه پرداخت کنید. تبلیغات حمایت‌شده شما در نوار کناری یا در بالای صفحه خرید جستجوی گوگل نمایش داده می‌شوند و همچنین در بالای صفحه خرید گوگل فهرست می‌شوند. تبلیغات خرید پولی همچنین از مزیت فهرست شدن در وب‌سایت‌های شریک جستجوی گوگل و قرار گرفتن در شبکه نمایش گوگل (یوتیوب، جیمیل و گوگل دیسکاور) بهره‌مند می‌شوند.

نمایش تبلیغات

شبکه نمایش گوگل (Google Display Network) به دلیل گستردگی دسترسی، محبوب‌ترین پلتفرم تبلیغات نمایشی در جهان است. اگر در حال حاضر از تبلیغات جستجوی پولی و تبلیغات خرید گوگل (Google Shopping ads) استفاده می‌کنید، ممکن است تا حدودی در شبکه نمایش گوگل (Google Display Network) مشارکت داشته باشید .

تبلیغات رسانه‌های اجتماعی

بازاریابی با افراد در رسانه‌های اجتماعی راهی عالی برای جذب مشتریان جدید است زیرا آنها می‌توانند مستقیماً تبلیغات شما را با دوستان خود به اشتراک بگذارند. شما می‌توانید با استفاده از داده‌های جمعیت‌شناختی، علایق درک‌شده، ترجیحات مشتری یا با آپلود لیست ایمیل مشتریان، به افراد بازاریابی کنید تا مخاطبانی شبیه به افراد با پروفایل‌های مشابه با پایگاه مشتری فعلی خود ایجاد کنید. و می‌توانید پس از ادغام این کانال‌ها با CRM خود، یک رویکرد بازاریابی چندکاناله را در رسانه‌های اجتماعی اجرا کنید.

تبلیغات ویدیویی

با ظهور پلتفرم‌های آنلاین مانند یوتیوب و تجهیزات تولید ویدیو و ابزارهای ویرایش مقرون‌به‌صرفه‌تر، تبلیغات ویدیویی دیگر برای کسب‌وکارهای کوچک دور از دسترس نیست.

اگر می‌خواهید از ویدیو به عنوان بخشی از استراتژی بازاریابی چندکاناله خود استفاده کنید، مطمئن شوید که ویدیوهایی ایجاد می‌کنید که می‌توانند در پلتفرم‌های مختلف استفاده شوند. کلیپ‌ها را برای بازاریابی رسانه‌های اجتماعی، وبلاگ و صفحات محصول خود مجدداً استفاده کنید تا از این دارایی‌های بازاریابی به حداکثر برسانید.

در حالی که محبوب‌ترین پلتفرم تبلیغاتی برای ویدیو یوتیوب است، گزینه‌های دیگر عبارتند از:

  • پلتفرم‌های ویدیویی اجتماعی مانند تیک تاک و اسنپ چت
  • سرویس‌های پخش زنده ویدیویی مانند آپارات
  • شبکه‌های پخش ویدیوی درخواستی مانند آمازون پرایم و هولو

تبلیغات چاپی

بسته به جمعیت هدف و محصولاتی که ارائه می‌دهید، تبلیغات چاپی می‌تواند راهی عالی برای تکمیل تلاش‌های بازاریابی دیجیتال شما و ترکیب استراتژی‌های بازاریابی آنلاین و آفلاین شما باشد. می‌توانید در یک مجله تبلیغ کنید، یک کاتالوگ چاپی ارسال کنید، کارت پستال‌هایی با پیشنهادات ویژه ارسال کنید یا از تکنیک‌های بازاریابی جلوی در مانند آویزهای درب و نمونه‌های محصول استفاده کنید.

درست مانند بازاریابی دیجیتال، می‌توانید تأثیر تلاش‌های آفلاین و درون فروشگاهی خود را پیگیری کنید. باز هم – بازاریابی اومنی چنل به داشتن جریان ثابتی از داده‌های دقیق مشتری که برای هر مشتری شخصی‌سازی شده است، بستگی دارد.

در اینجا ابزارهای کلیدی بازاریابی برای جمع‌آوری داده‌های بازاریابی آفلاین و یک تجربه چندکاناله در فروشگاه آورده شده است:

  • کدهای QR با لینک‌های ردیابی. شما می‌توانید لینک‌های ویژه‌ای با قابلیت ردیابی برای کدهای QR خود ایجاد کنید. این کدها را روی مواد بازاریابی چاپی خود قرار دهید و وقتی مشتری از آن برای بازدید از فروشگاه شما استفاده می‌کند، دقیقاً می‌دانید کدام قطعه چاپ شده بر آن مشتری تأثیر گذاشته تا از فروشگاه شما بازدید کند.
  • لینک‌های ویژه صفحه فرود. به عنوان جایگزین کد QR، می‌توانید صفحات فرود سفارشی با لینک‌های منحصر به فرد ایجاد کنید و URL را در تبلیغات چاپی خود قرار دهید. فقط مطمئن شوید که این URLها کوتاه هستند زیرا مشتریان باید آنها را تایپ کنند.
  • کدهای تخفیف منحصر به فرد. اگر کد تخفیفی را در نظر بگیرید که مختص یک کمپین تبلیغاتی چاپی خاص باشد، می‌توانید استفاده از آن را در فروشگاه آنلاین خود پیگیری کنید. برای مدیریت پیشرفته کوپن‌ها، کوپن‌های هوشمند ووکامرس را امتحان کنید.

متن تبلیغاتی و آثار هنری ایجاد کنید که بتوان از آنها در پلتفرم‌های مختلف استفاده کرد

بازاریابی چندکاناله (Omnichannel Marketing) تماماً در مورد ثبات و کارایی است. نه تنها تهیه تصاویر، ویدیو و متن تبلیغاتی با در نظر گرفتن کاربردهای چندگانه، در هزینه‌های شما در زمینه دارایی‌های خلاقانه صرفه‌جویی می‌کند، بلکه به ارائه یک تجربه مشتری یکپارچه و برندسازی شده برای خریداران در تمام پلتفرم‌ها نیز کمک می‌کند.

مطمئن شوید که ویدیوها و عکس‌هایی را که برای پلتفرم‌های تبلیغاتی مختلف طراحی کرده‌اید، فیلم‌برداری می‌کنید. پلتفرم‌های مختلف از نسبت‌های ابعاد متفاوتی استفاده می‌کنند، بنابراین باید ویدیوها و عکس‌ها را با در نظر گرفتن این موضوع فیلم‌برداری و ویرایش کنید. نسبت‌های ابعاد رایج عبارتند از:

  • افقی ۱۶:۹
  • مربع ۱:۱
  • عمودی ۴:۵ و ۲:۳
  • پرتره کامل ۹:۱۶

ویدیو و تصاویر خود را با بالاترین وضوح ممکن ایجاد کنید و به نسخه‌های با وضوح پایین‌تر خروجی بگیرید.

داده‌های مشتریان خود را تجزیه و تحلیل کنید و از آنها بهره ببرید

بررسی منظم نتایج کمپین‌های بازاریابی اومنی چنل در تمام کانال‌هایتان بسیار مهم است. اگر یک کمپین تبلیغاتی عملکرد ضعیفی دارد، ممکن است بخواهید قبل از ادامه هزینه کردن برای آن، تغییراتی ایجاد کنید. بررسی تجزیه و تحلیل‌هایتان به شما کمک می‌کند تا بفهمید کدام تبلیغات مؤثر هستند و کدام‌ها مؤثر نیستند.

گوگل آنالیتیکس احتمالاً جامع‌ترین ابزار برای ردیابی فعالیت در وب‌سایت شماست. می‌توانید به منابع ارجاعی نگاه کنید تا ببینید بازدیدکنندگان شما از کدام سایت‌ها می‌آیند، از اثربخشی کمپین‌های تبلیغاتی جستجو و نمایش مطلع شوید و داده‌های جمعیت‌شناختی بازدیدکنندگان سایت خود را دریافت کنید.

اگر مطمئن نیستید که چگونه سایت خود را با گوگل آنالیتیکس ادغام کنید، افزونه ووکامرس گوگل آنالیتیکس به شما کمک خواهد کرد و این به شما امکان می‌دهد داده‌های اولیه مشتری مانند جلسات، کاربران و رویدادها را مشاهده کنید.

با ادغام این داده‌ها با CRM خود، سایر کانال‌های بازاریابی شما می‌توانند از آن برای ارائه یک تجربه منسجم به مشتریانتان استفاده کنند.

همچنین می‌توانید داده‌های بازاریابی را در هر پلتفرم یا در WooCommerce Analytics مشاهده کنید . درباره ردیابی فرآیندهای بازاریابی خود با تجزیه و تحلیل پیشرفته بیشتر بدانید .

تیم بازاریابی خود را توانمند کنید

با بازاریابی چندکاناله، تیم شما قادر خواهد بود با تنظیم تلاش‌ها بر اساس رفتارهای مشتری، سطح خود را ارتقا دهد.

و اگر تیم‌های فروش استخدام کنید، وقتی بتوانند داده‌های خریدهای قبلی، تعاملات، ایمیل‌ها، کلیک‌ها، اشتراک‌گذاری‌ها، نظرات و سایر داده‌های مشتری حاصل از تجربه اومنی چنل را ببینند، در تعامل با هر مشتری به صورت جداگانه بسیار مؤثرتر خواهند بود.

استراتژی تبلیغات خود را بر اساس شاخص‌های کلیدی عملکرد (KPI) به‌روزرسانی کنید

پس از بررسی عملکرد کمپین‌های بازاریابی چندکاناله خود، می‌توانید استراتژی خود را به‌روزرسانی کنید. برای اکثر شرکت‌ها، به کمپین‌های تبلیغاتی با CPA پایین و ROI بالا باید هزینه‌های تبلیغاتی اضافی اختصاص داده شود، در حالی که کمپین‌های با CPA بالا و ROI پایین باید کنار گذاشته شوند. اما ممکن است شاخص‌های عملکرد دیگری داشته باشید که برای شرکت شما مهم هستند.

اگر تبلیغاتی را اجرا می‌کنید که منجر به فروش مستقیم نمی‌شوند اما مرتباً با ترافیک جستجوی ارگانیک بالاتر یا تولید سرنخ (لید) مرتبط هستند، ممکن است به این معنی باشد که آن تبلیغ در تعامل با خریداران در مراحل اولیه سفر مشتری بسیار مؤثر است.

با روشن و خاموش کردن برخی از تبلیغات کم‌اثر برای مدت زمان مشخص، آزمایش کنید تا ببینید آیا تاثیری بر سایر معیارها دارند یا خیر.

برای کمپین‌های حفظ مشتری و وفاداری، اگر متوجه شدید که تعداد کمی از مشتریان از امتیازهای پاداش خود استفاده می‌کنند یا کوپن‌های خاصی را استفاده نمی‌کنند، می‌توانید پیشنهاد خود را تغییر دهید یا تعداد امتیازهای مورد نیاز برای استفاده را تنظیم کنید. صرفاً به این دلیل که یک استراتژی در کمپین اومنی چنل شما در حال حاضر عملکرد ضعیفی دارد، به این معنی نیست که نمی‌توان آن را ارتقا داد تا فروش بیشتری برای کسب و کار شما ایجاد کند.

شاهد رشد کسب و کارتان باشید

با انتخاب استراتژیک پلتفرم‌های بازاریابی و ابزارهای اتوماسیون بازاریابی، ایجاد دارایی‌های خلاقانه‌ی همیشه‌سبز و قابل تغییر کاربری، و بررسی و تنظیم مداوم استراتژی بازاریابی اومنی چنل خود بر اساس عملکرد، شاهد رشد درآمد خود خواهید بود.

مانند هر کار ارزشمندی، بهینه‌سازی آن زمان می‌برد. با شروع کار با تنها چند کانال بازاریابی و رشد از آنجا بر اساس داده‌های تلاش‌های گذشته خود، می‌توانید استراتژی‌های بازاریابی چندکاناله بلندمدت و محکمی را توسعه دهید که برای ایجاد درآمد برای کسب‌وکارتان مؤثر هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *